جغد بندری
جغد بندری

جغد بندری

سلطان بلوز رفت

ریلی بی‌بی‌ کینگ نوازنده و خواننده  مشهور بلوز در سن 89 سالگی در گذشت.  بی‌بی کینگ در طول عمر هنری‌اش حدود 50 آلبوم که اغلب به سبک بلوز سنتی و کلاسیک بودند منتشر کرده است. 

او در طول سال‌های فعالیتش توانست با تلفیق چند سبک گیتار، سبک واحد و مشخصی ابداع کند. بی‌بی کینگ با مهارت، بلوز سنتی و جاز را با هم آمیخته کرد و به شیوه جدیدی در خوانندگی و نوازندگی دست یافت. 

برای اولین بار فرانک سیناترا خواننده و بازیگر مشهور جهان،  بی‌بی کینگ را به کلوپ اصلی لاس‌وگاس وارد کرد  و سلطان بلوز جهان همیشه در صحبت‌هایش سیناترا را ستایش کرده است.

 او در مورد فرانک سیناترا می‌گوید: فرانک کسی است که در را به روی هنرمندان سیاه‌پوست امریکا گشود...

 نسل جدید هنرمندان موسیقی در هرمزگان بی‌بی کینگ را  کم و بیش می‌شناسند اما در آثار تولیدی توسط این هنرمندان هیچ گونه رد پای از موسیقی بی‌بی کینگ دیده نمی‌شود.



او گیتارش را "لوسیله" معرفی می‌کرد و در باره او چنین گفته: 


صدایی که می شنوید از گیتار من است. نام او لوسیله است، من دیوانه‌وار عاشق لوسیله هستم. لوسیله مرا از کشاورزی و زمین جدا کرد و شهرت را برایم به ارمغان آورد. انگار نمی‌توانم، آن طور که شایسته‌اش است، از او تعریف کنم. گاهی وقت‌ها که غمگین می‌شوم، لوسیله به من کمک می کند تا اندوه و احساسم را بیان کنم، من عادت به موسیقی عرفانی و روحانی داشتم، اما زمانی که به ارتش رفتم، لوسیله را برداشتم و شروع به نواختن بلوز کردم. هر وقت که در یک وضعیت سخت و ناهنجار قرار می‌گیرم، تنها می‌توانم به لوسیله تکیه کنم. حتی گاهی وقت‌ها که نمی‌توانم حرف بزنم، لوسیله به جایم حرف می‌زند. نمی‌دانم، شما هم می‌توانید چنین احساسی داشته باشید؟

وقتی که تنها هستم، لوسیله با صدای دلنشینش، مرا از تنهایی نجات می‌دهد و احساسی به من دست می‌دهد که قابل بیان نیست. حتی گاهی فکر می‌کنم که او دارد برای من گریه می‌کند.

حتما دلتان می‌خواهد بدانید، چرا من او را لوسیله صدا می‌زنم. پس بگذارید خاطره‌ای برایتان تعریف کنم:

یک شب در آپارتمانی که من حضور داشتم، بین یک زن و شوهر پیر دعوایی سر گرفت. مرد، خانه را با کپسول گاز به آتش کشید و گریخت. زن در حال سوختن بود، تمام آپارتمان نیز در شعله‌های آتش می سوخت. در حالی که داشتم از آپارتمان خارج می‌شدم، یادم افتاد که گیتارم را جا گذاشته‌ام، ناچار برگشتم و گیتارم را نجات دادم. بعدها فهمیدم نام زنی که در آتش سوزی آن شب سوخت، لوسیله بوده.


 
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد