جغد بندری
جغد بندری

جغد بندری

بریده هایی از شعر لنگستون هیوز

یگذارید این وطن دوباره وطن شود.
بگذارید دوباره همان رویایی شود که بود.
بگذارید پیشاهنگ دشت شود
و در آن‌جا که آزاد است منزلگاهی بجوید.

آه، بگذارید سرزمین من سرزمینی شود که در آن، آزادی را
با تاج ِ گل ِ ساخته‌گی ِ وطن‌پرستی نمی‌آرایند.
اما فرصت و امکان واقعی برای همه کس هست، زنده‌گی آزاد است

و برابری در هوایی است که استنشاق می‌کنیم.

(در این «سرزمین ِ آزاده‌گان» برای من هرگز
نه برابری در کار بوده است نه آزادی.)


من جوانی هستم سرشار از امید و اقتدار، که گرفتار آمده‌ام
در زنجیره‌ی بی‌پایان ِ دیرینه سال ِ
سود، قدرت، استفاده،
قاپیدن زمین، قاپیدن زر،
قاپیدن شیوه‌های برآوردن نیاز،
کار ِ انسان‌ها، مزد آنان،
و تصاحب همه چیزی به فرمان ِ آز و طمع.

من کشاورزم ــ بنده‌ی خاک ــ
کارگرم، زر خرید ماشین.

آه، من انسانی هستم که سراسر دریاهای نخستین را
به جست‌وجوی آنچه می‌خواستم خانه‌ام باشد درنوشتم


رویایی که فرامی‌خواندم هنوز امّا.

آه، بگذارید این وطن بار دیگر وطن شود
ــ سرزمینی که هنوز آن‌چه می‌بایست بشود نشده است
و باید بشود! ــ
سرزمینی که در آن هر انسانی آزاد باشد.
سرزمینی که از آن ِ من است.
ــ از آن ِ بینوایان، سرخپوستان، سیاهان، من،
که این وطن را وطن کردند،
که خون و عرق جبین‌شان، درد و ایمان‌شان،
در ریخته‌گری‌های دست‌هاشان، و در زیر باران خیش‌هاشان
بار دیگر باید رویای پُرتوان ما را بازگرداند.

آری، هر ناسزایی را که به دل دارید نثار من کنید
پولاد ِ آزادی زنگار ندارد.

این وطن برای من هرگز وطن نبود،
با وصف این سوگند یاد می‌کنم که وطن من، خواهد بود!
رویای آن
همچون بذری جاودانه
در اعماق جان من نهفته است.

ما مردم می‌باید
سرزمین‌مان، معادن‌مان، گیاهان‌مان، رودخانه‌هامان،
کوهستان‌ها و دشت‌های بی‌پایان‌مان را آزاد کنیم:
همه جا را، سراسر گستره‌ی این ایالات سرسبز بزرگ را ــ
و بار دیگر وطن را بسازیم!

سهم تو از ایرانی بودنت

 

کرایه اجاره نشینی‌اش 150 هزار تومان است. غذای سه وعده خودش به همراه همسر و فرزند یک ساله‌اش روزانه متوسط ۷ هزار تومان است. به تازگی کرایه رفتنش به شهر(محل کار)۴۸۰ تومن شده که اکثرا راننده‌ها از او همان ۵۰۰ تومان را می‌گیرند. حقوقش حداقل دستمزد اداره کار  یعنی ۳۰۳ هزار تومان است. ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند و ۱۲ هزار تومان هم سهم نان‌شان است. 

هر ماه:

150 هزار تومان کرایه خانه

30 هزار تومان کرایه رفت و برگشت خود فرد از محل کار

210هزار تومان هزینه فقط سه وعده غذای روزانه 

می‌شود 390 هزار تومان هزینه‌های فوق ضروری این شخص

45 هزار تومان باقی می‌ماند برای پول آب و برق و تلفنش. برای لوازم بهداشتی و شستشویش. برای خرید لباس  سه‌نفرشان. برای دوا و درمانشان. برای مهمان‌داری و تفریح شان.

سروده ی احمد شاملو


سکوت‏آب
مى‏تواند
خشکى ‏باشد و فریاد عطش:
سکوت‏گندم
مى‏تواند
گرسنه‏گى ‏باشد و غریو پیروزمندانه‏ى قحط:
همچنان که ‏سکوت ‏آفتاب
ظلمات ‏است ـ
اما سکوت ‏آدمى فقدان‏ جهان ‏و خداست:
غریو را
تصویر کن!



لپ تاپ پشتکوهی به سرقت رفت؟!


بعد از مصدوم شدن ابراهیم پشتکوهی خبرگزاری ایسنا و مهر خبر مصدوم شدنش را کار کردند که مرا گیج کرد. بالاخره لپ تاپ پشتکوهی به سرقت رفت یا نه !

چاره اندیشی بعد از فاجعه


امروز مدیرکل ایمنی، بهداشت و محیط زیست وزارت نفت گفته خطوط کامل لوله‌های نفتی کشور نوسازی می‌شوند + بیشتر از 20 کیلومتر سواحل بوشهر دچار آلودگی شدید نفتی شده حالا به فکر نوسازی لوله‌ها افتاده‌اند. ما آدم‌ها عادت کرده‌ایم وقتی فاجعه‌ای اتفاق افتاد به فکر چاره‌اش باشیم.

بازگشت گروه "تئاترکارگاه" از هند

اعضای گروه "تئاترکارگاه" که برای شرکت در دوسالانه حرکتی آتاکالاری هند + رفته بودند امروز ساعت 11 به فرودگاه بندرعباس می رسند. 

 خبرهای مرتبط: +


ابراهیم پشتکوهی اسیر ناامنی‌های پیوسته بندرعباس


عصر امروز در گلشهر شمالی ابراهیم پشتکوهی مورد حمله زورگیران قرار گرفت و از چهار ناحیه دچار آسیب شد. این در حالی است که کارگردان مطرح استان با نمایش "فروش یک روح سرکش با فن تف یا بوتیقای خون" راهی پایتخت و مهمان جشنواره فجر بود. فاجعه ناامنی در بندرعباس همچنان قربانی می‌گیرد و هر روز وسعتش بیشتر می‌شود. چند ماه پیش امام جمعه استان در خطبه‌هایش از ناامنی شهر سخن گفت که ظاهرا هیچ تاثیری نداشته است.
در همین باره: +

بریده هایی از روزنامه کیهان در مورد تجلیل کیمیایی!


- جالب است که جایزه وی توسط «مسعود کیمیایی» (فیلم فارسی ساز مبتذل و همسر سابق گوگوش که سال 1380 همراه وی از ایران به کانادا گریخت و وی را علنا در کنسرت های خارجی اش همراهی می کرد) اهداء شد! شب گذشته (جمعه) نیز در افتتاحیه بیست و نهمین «جشنواره فیلم فجر» مراسم «بزرگداشت» کیمیایی توسط معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد!


- کیمیایی پس از حضور به روی صحنه، ناگهان رو به حضار و در همراهی و هماهنگی با دشمنان خارجی نظام به تعریف و تمجید از جعفر پناهی- فیلمساز مجرم- پرداخت. این فیلمساز همان کسی است که سال گذشته به عنوان مدافع ضدانقلاب و عوامل فتنه پای در میدان گذاشت و تصاویری از پیاده نظام کودتای مخملین را در پایان بندی فیلم خود گنجانید. 


- یادآور می‌شود جعفر پناهی، هنگامی به دست عناصر امنیتی دستگیر شد که به سفارش مدیران بیرونی فتنه در زیرزمین خانه‌اش مشغول مستندنمایی ادعاهای پوچ مهدی کروبی درباره شکنجه عوامل میدانی فتنه 88 بود. پناهی در خارج از کشور به همراه چند سینماگر صهیونیست و در مصاحبه با رسانه های بیگانه علیه مردم ایران به عقده‌گشایی نشست. هنوز معلوم نیست گردانندگان جشنواره بین المللی فیلم فجر، چه تناسبی میان کیمیایی و انقلاب و سینمای ناب ایران دیده اند که در بزرگترین رویداد سینمایی کشور، به تجلیل از وی روی آورده اند؟!

نشت نفت 20 کیلومتر از سواحل بوشهر را آلوده کرد

در پی ترکیدگی خط لوله آغاجاری به گوره در دیلم استان بوشهر و جاری شدن سیل، 20 کیلومتر از خط ساحلی این منطقه دچار آلودگی نفتی شد. به گزارش ایسنا، چند روز قبل به دلیل پوسیدگی خط لوله آغاجاری به گوره در دیلم استان بوشهر نشت نفت از این خط لوله آغاز شد که به گفته اتابک زاده ـ مدیر کل محیط زیست بوشهر ـ این نشتی، روز بعد از حادثه با تغییر خط لوله متوقف شد. اما روز چهارشنبه هفته گذشته به دلیل جاری شدن سیل، این نفت به دریا نشت کرد که به دلیل وضعیت بد جوی و توفانی بودن دریا تلاش نیروهای امدادی برای مهار این لکه بزرگ نفتی تاکنون به نتیجه نرسیده و نفت حدود 20 کیلومتر از ساحل منطقه دیلم را دچار آلودگی کرده است. سید محمد باقر نبوی ـ معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ـ در خصوص این حادثه به ایسنا گفت: در پی شکستگی خط لوله نفت آغاجاری به گوره دیلم در استان بوشهر حجم زیادی نفت به منطقه سرازیر شد که مسوولان تصمیم گرفتند برای جلوگیری از ورود آن به دریا، نفت را به دره‌ای در کنار منطقه هدایت کنند. وی با اشاره به این که قرار بود مسوولان نسبت به احداث خاکریزی در جلوی دره مذکور جهت جلوگیری از ورود نفت به دریا اقدام کنند افزود: متاسفانه به دلیل بارندگی شدید، امکان احداث این خاکریز فراهم نشد، از سوی دیگر مقداری از نفت نیز که به یک رودخانه فصلی ریخته شده بود، توسط مسوولان شرکت نفت برای جلوگیری از ورود به دریا سوزانده شد. معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: متاسفانه روز چهارشنبه به دلیل جاری شدن سیلاب تمام نفتی که به این دره هدایت شده بود، وارد دریا شد و بر اساس برآوردهای اولیه که توسط مسوولان نفت، بنادر و محیط زیست توسط یک دستگاه بالگرد صورت گرفت، لکه نفتی به طول 20 کیلومتر و عرض 8 کیلومتر، سواحل دیلم را فرا گرفت.

در همین باره  ۱    ۲     ۳ 

منبع: +

کنسرت هادی آرمین


فروش آنلاین: +