جغد بندری
جغد بندری

جغد بندری

نمایش "شیتال برقص بر مرگ من" در تجربه‌های نو فجر

 

نمایش "شیتال برقص بر مرگ من" به نویسندگی و کارگردانی مهران محمودزاده دهبارزی از شهرستان رودان به بخش تجربه‌های نو سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافت. محمودزاده دهبارزی متولد ۶۰ رودان؛ دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته کارگردانی تئاتر ؛ و یکی از کارگردان‌های جوان و خلاق هرمزگان است که موفق شده به مهم ترین جشنواره تئاتر ایران راه پیدا کند. "شیتال برقص بر مرگ من" بر اساس نمایشنامه "آنتیگونه" سوفوکل نوشته شده که با فرم نویی اجرا می‌شود. این نمایش امسال در مرحله بازبینی جشنواره استانی هرمزگان رد شد تا بار دیگر کج سلیقگی و دانش کم داوران بازبین تئاتر هرمزگان نمایان شود. گفتنی است سال‌های گذشته نمایش "روح سرکش" و "تنها سگ اولی می‌داند چرا پارس می‌کند مکبث" به کارگردانی ابراهیم پشتکوهی در بخش تجربه‌های نو جشنواره تئاتر فجر پذیرفته شده بود.

در  نمایش "شیتال برقص بر مرگ من" بازیگرانی چون:‌ گلنسا زارعی؛مهران محمودزاده؛عمار نیکخواه؛ ساناز نجفی.مرضیه کریمی.اسماعیل ساحلی. حسین سالاری. محمدرضا حمیدی. ناصر عابدینی. احمد صالح‌زاده. نسترن شریفی بازی می‌کنند. 

 دیگر عوامل نمایش:‌موسیقی موسا کمالی و علی عرب. طراحی صحنه :عمار نیکخواه. طراحی لباس:سمیه دهقانی؛شوکت الملوک صالح زاده. طراح نور:‌ پیمان بخشی. عکس:‌مجید جمشیدی. پوستر و بروشور ایمن محمودزاده. ویدئو:‌مسلم  انبری. دستیار کارگردان صالح صالح‌زاده. دستیارن صحنه سجاد کمالی‌نیا.حسن نورانی و رضا فاضلی.    

گزارش تصویری در خبرگزاری فارس: +

روزنامه ندای هرمزگان: +

خبر در خبرگزاری ایرنا: +

خبر در خبرگزاری مهر: +

خبر در خبرگزاری شبستان: +

خبر در سایت جشنواره:‌ +

خبر در خبرگزاری فارس: +


عکس: مجید جمشیدی

 "آئین گفت و گو"ی محمد خاتمی منتشر شد


نخستین شماره دوماهنامه فرهنگی اجتماعی "آیین گفت و گو" به صاحب امتیازی سید محمد خاتمی و سردبیری دکتر هادی خانیکی 24 آذر منتشر شد. آیین گفت و گو به موضوعاتی پیرامون مسائل فرهنگی سیاسی اجتماعی  ایران و جهان می‌پردازد. در اولین شماره این نشریه گفت وگوهایی با  سیدمحمد خاتمی ، سید محمد صدر ، کاظم معتمد‌نژاد ، نعمت الله فاضلی و همچینین مقاله‌هایی از سید علی محمودی ،علی پایا، محسن رنانی ،احمد مسجدجامعی، پرویز پیران ، محمد امین قانعی‌راد ، محمد قاضلی و ... منتشر شده است. آیین گفت‌وگو نخستین نشریه به صاحب امتیازی آقای خاتمی است. نشریه آیین گفت‌وگو در آستانه انتخابات مجلس نهم و در شرایطی منتشر شده که خاتمی اعلام کرده است که نشانه‌ای از فراهم آمدن شرایط ورود اصلاح‌طلبان به این انتخابات نمی‌بیند. در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ که «دوران اصلاحات» نام گرفته نشریات با خط مشی اصلاح‌طلب و با عنوان «دوم خردادی» در عرصه مطبوعات کشور منتشر شدند که بسیاری از این نشریات تعطیل شدند.  
منابع:‌ باران  مردمک

افسانه اکبری، قربانی تازه بیمارستان‌های هرمزگان

 

بانوی 22 ساله‌ای که می‌خواست مشکل ناباروری‌اش را معالجه کند،صبح امروز در گذشت .

پزشک معالج افسانه اکبری بیماری او را Ovarian cyst تشخیص داد و تصمیم  گرفت افسانه را مورد عمل جراحی قرار دهد. حدود دو هفته پیش بیمار برای انجام دستور پزشک در بیمارستان خاتم الانبیاء بندرعباس بستری می‌شود. به گفته مادر خانم افسانه اکبری ؛جهت آماده شدن افسانه  برای انجام عمل جراحی،آمپول آرام‌بخشی ، توسط یکی از پرستاران بخش به بیمار تزریق می‌شود که پس از گذشت اندکی بیمار را از خارش‌های ناشی از ایجاد حساسیت  پریشان می‌کند. وی ادامه می‌دهد: به دنبال بروز این ناراحتی از طرف دخترش پرستار را مطلع می‌سازد اما پاسخ پرستار مبنی بر عادی بودن این واکنش در برابر این دارو وی را مطمئن می‌سازد که خطری متوجه بیمار نیست و برای اطمینان بیشتر مادر و سرعت بخشیدن به ادامه کار، شیر سرم را باز تر می‌کند و از اتاق خارج می‌شود. چندی بعد خانواده بیمار متوجه می‌شوند بیمارشان حالت طبیعی ندارد و پزشک تشخیص می‌دهد افسانه به کما رفته . خانواده شهید اکبری با امید بهبود حال فرزندشان  با برپاکردن خیمه‌ای در جلو بیمارستان به مراقبت 24 ساعته از افسانه پرداختند. اما بیمار پس از گذشت 14 روز نه نتها فرزندی به دنیا نیاورد بلکه خود نیز از دنیا رفت .

خانواده افسانه اکبری می‌گویند بعداز به کما رفتن افسانه، آن پرستار در بیمارستان دیده نشد. افسانه اولین قربانی بیمارستان‌های هرمزگان  نیست مرداد سال گذشته بود که مادری حامله ( فریده جعفری ) در اثر سهل انگاری پرستاران بخش در بیمارستان میناب جان سپرد. 

عکس در ICU بیمارستان خاتم الانبیاء توسط یکی از دوستان افسانه گرفته شده است.

اعتراض مدنی فرهنگیان میناب

با اعلام سه روز عزای عمومی در شهرستان میناب در پی کشته شدن 5معلم جوان این شهرستان وتشییع جنازه این جان باختگان در میان خشم مردمی در روز گذشته امروز شهر میناب شاهد اولین حرکت مدنی اعتراض آمیز مردم این شهر به وضعیت تاسف بار انتظامی این شهر بود.این تجمع که توسط فرهنگیان این شهرستان برنامه ریزی شده بود چندساعت به طول انجامید.وباعث حضور امام جمعه و فرماندار این شهرستان در جمع معترضان شد.به گزارش خبرنگار مهر، در پی قربانی شدن پنج معلم در دلخراش ترین حادثه دو روز گذشته در محور میناب به بندر کرگان با یک دستگاه خودرو حامل سوخت قاچاق، فرهنگیان شهرستان میناب صبح دوشنبه با تجمع در مقابل فرمانداری این شهرستان خواستار رسیدگی جدی و برخورد قاطعانه با هنجارشکنان به ویژه رانندگان خودروهای حامل سوخت قاچاق، اتباع بیگانه و مشروبات الکلی شدند.در تجمع فرهنگیان میناب تجمع کنندگان، اجتماع و حضور خودرا به دور از هرگونه  هدف سیاسی عنوان کردند و افزودند: این اجتماع صرفا در راستای مبارزه با هنجار شکنی و تخلفات علنی است که توسط عده ای خاطی صورت می گیرد.
منبع: لاتیدان

چرا هرمزگانی‌ها قدر نمایندگان‌شان را نمی‌دانند!

 

برخی از همشهریان بی‌انصاف ما که خیلی حسود هم هستند می‌گویند نمایندگان استان به فکر مطالبات مردم نیستند. می‌گویند نمایندگان تنها رای مردم را می‌خواهند. گمانم این مردم صفحه چهارم  روزنامه صبح ساحل یکشنبه بیست آذر را نخوانده‌اند که بدانند این نمایندگان چقدر به فکرشان هستند. و چقدر خودشان را به در و دیوار می‌زنند تا مطالبات مردم حاصل شود. مثلن جناب آقای جباری بزرگوار(نماینده غرب هرمزگان) اعتراض مردم را شخصن به معاون رئیس جمهور منتقل کرده است! و حتا با او دست به یقه نیز شده است! بعد مردم غرب استان همیشه ناراضی هستند که جباری کاری برای ما نمی‌کند. دیگر یک نماینده چقدر می‌تواند برای مردم تلاش کند(خودتان قضاوت کنید). یا جناب آقای آشوری که  همش به فکر مشکل آب و برق مردم است و گفته:‌ مشکل مردم و صنایع استان شوخی بردار نیست! البته این نماینده محترم با کسی دست به یقه نشده؛ ولی خداییش خیلی از اینکه مردم مشکل دارند ناراحت است و به طور جد پیگیر مسائل و مشکلات مردم بی‌چشم و روی استان هست! یا یکی از دلسوزان واقعی این مردم که همیشه درد مردم استان را در مجلس فریاد می‌زند. جناب آقای فرج‌زاده گرامی! او این بار مشکل کم آبی مردم را فریاد زده . گفته:‌ فریاد العطش هرمزگانی‌ها کی به پایان می‌رسد؟! خداییش کی به پایان می‌رسد. من به طور قطع می‌دانم که این تو بمیری از آن تو بمیری‌ها نیست و استاد فرج‌زاده تا مشکل کمبود آب را حل نکند دست بردار نیست. امیدواریم که این نماینده در حین پیگیری کم آبی مردم با کسی خدایی نکرده دست به یقه نشود(آمین). یا یکی از باسابقه‌ترین نماینده‌های استان که اتفاقن روحانی هم هست! او که اصولن صاحب دیدگاه فرا استانی است دیدگاه متفاوتی دارد و مشکل را در جای دیگری یافته است! و او مطمئنن کسی نیست جز حجت‌السلام ذوالقدر! و به شرفم قسم می‌خورم که او خودش بدون اینکه از کسی کمک بخواهد و تنهایی به این نتیجه خاص رسیده است. ذوالقدر فرموده:‌مقصر مسئولین استانی نیستند؛ نگاه مدیریت کلان باید اصلاح شود! (خودتان تا آخرش را بخوانید) چقدر شما نمایندگان به فکر ما مردم بی‌چشم و رو هستید و ما اصلن قدر نمی‌دانیم. تازه برخی که حسودتر از ما بودند می‌گفتند که بخاطر نزدیک شدن به انتخابات است که همه‌ی نمایندگان یک پارچه لب گشوده‌اند. ولی ما که کمتر حسود هستیم می‌دانیم که شما چقدر ما را دوست دارید و بفکر مشکلات همیشگی ما هستید!  

عکس مربوط به صفحه ۴روزنامه شماره ۲۴۰۴ یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ صبح ساحل است؛از نشریات محلی هرمزگان است.

در سوگ پانهوی بندرعباس

 

منبر پانهو ، از قدیمی‌ترین منبرهای بندرعباس است. این منبر در غرب محله خواجه عطاء (یمبو )* در نزدیکی ساحل واقع شده است ."پانهو" را از بابت همین نزدیکی به آب دریا ، پا نهو به معنای پا در آب می‌خوانند. این بنا دارای کالبد و فیزیکی تعریف شده حسینیه نیست  اما " پانهو " در ایام  عزاداری مملو از جمعیت می‌شد و حضور مردم  فضا را تعریف می‌کرد .در سال‌های دورتر این حضور بسیار چشمگیرتر بود به طوریکه هنگام اجرای تعزیه ،بیش از هزار نفر ، برای تماشای این نمایش آئینی  گرد  می‌آمدند. به دلیل تنوعی که در بصر ؛جذابیتی که در موسیقی تعزیه و عزای این منبر وجود داشت هرساله محقاقان و  عکاسانی بسیاری در میان مردم به تماشای مراسم از منظر خود می‌نشستند. اما دیروز که  از آنجا رد می‌شدم متوجه اتفاق عجیبی شدم ؛سنج و دمام در منبر سنتی پانهو بندرعباسی!!!  اتفاقی که آئین سنتی و موسیقی مذهبی بندرعباس را دستخوش تغییراتی جدی می‌کند و شاید این همان تغییری باشد که رونق را از پا نهو گرفته. سنج و دمام از  آلات موسیقی در دیگر استان‌های ایران است که آرام آرام جای موسیقی عزای بندرعباس را می‌گیرد. از دو سال پیش که پرداخت وام‌های چند میلیونی باعث شد بدون  در نظر گرفتن کارکرد هیئت‌های عزاداری؛ در هر محله چند هیئت  کوچک بدون پیشینه بر پا شود؛ صدای سنج و دمام از تمام شهر شنیده می‌شد؛ و حالا به منبرهای قدیمی بندرعباس هم سرایت کرده است. درحالی که هرمزگان سرشار است از ادوات و موسیقی‌های مذهبی و عزاداری. اگر موسیقی را یکی از ارکان فرهنگی بدانیم قاعده  این است که  موسیقی عزاداری در تمام شهرها به یک شکل اجرا نمی‌شود و این تنوع یکی از زیباترین نشانه‌های فرهنگی مذهبی سرزمین ماست که به فراموشی سپرده شده . این مسئله‌ای است که هر چه زودتر باید فکری به حالش کرد وگر نه یکی از مردمی‌ترین سنت‌ها(سنت دیرین گردهم آمدن مردم) بندرعباس از بین خواهد رفت.  

یمبو: محله خواجه عطاء در درون خود به شش محله کوچک‌تر تقسیم می‌شود. از شرق به غرب: محله سیاهو.محله چاخور.محله گوربندیو. محله خواجه عطاء. محله حسن لنگی‌یو. محله یمبو

عکس مربوط به مراسم تعذیه محرم امسال منبر پانهو است/مجید جمشیدی

چرا وبلاگ لاتیدان باید بسته شود؟!


این برای دومین بار است که وبلاگ لاتیدان را بسته‌اند. چند ماه پیش این وبلاگ فیلتر شد[لینک] اما این بار کل وبلاگ را از سیستم بلاگ اسکای حذف کرده‌اند. چه چیزی در لاتیدان وجود دارد که به این سرنوشت دچار می‌شود؟ مطالب وبلاگ عمومن مسائل اجتماعی و هرمزگان است که با نگاه تیزبینانه نویسنده‌اش، بعد تازه به خود می‌گیرد. در این میان وبلاگ‌هایی هستند که خیلی از خط قرمزها را رد می‌کنند و در وبلاگشان هر چیزی می‌نویسند! اما لاتیدان هیچگاه از خط قرمزها عبور نکرده و باز فیلتر شده. مدیر وبلاگ به تازگی صفحه دیگری راه‌اندازی کرده که علاقه‌مندان به نوشته‌هایش بتوانند مطالبش را دنبال کنند. [لاتیدان سه] صفحه جدید محمد ذاکری است.

...

 به دیوار مسجد تکیه زد، نگاهی به  بلندگوی مسجد  انداخت. زمزمه ای کرد و دوباره نگاهش به پایین خیره شد...




اجرای نمایش "بازگشت" در روز جهانی ایدز

امروز در همایش روز جهانی ایدز نمایش "بازگشت" از گروه "تئاتر و حرکت کارگاه" به اجرا در آمد. این نمایش آموزشی در مورد مسائل و مشکلات ایدز و راهکاری پیشگیری و مراقبت این بیماری مزمن بود. در این نمایش علی رستمی و عصمت ترکمانیان بازی می‌کردند. . نمایش "بازگشت" همزمان با سایر نمایش‌هایی که در سراسر جهان در این روز و به مناسبت روز جهانی ایدز به اجرا در می‌آید به روی صحنه رفت. عکس‌ها مربوط به اجرای امروز صبح، مجتمع فارابی بندرعباس است.

  

 

 

 

 

حرکتی در برابر گسترش ایدز


گروه تئاتر و حرکت کارگاه با همکاری مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس همراه با سایر هنرمندان دنیا در روز جهانی ایدز تئاتر را با موضوع ایدز به روی صحنه می‌برد. این نمایش یکی از برنامه‌های همایش روز جهانی ایدز در بندرعباس است که در مجتمع فارابی برگزار می‌شود.
کمپین جهانی ایدز: +