جغد بندری
جغد بندری

جغد بندری

عذرخواهی شجاعانه سردار رشید از مردم هرمزگان

چندی پیش پس از سخنرانی سردار رشید جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در همایش نیروی دریایی راهبردی، تعدادی از فعالان فرهنگی و هنری استان به نشانه اعتراض به اظهارات سردار در خصوص ضعف استان‌های ساحلی و تغییر نقشه تقسیمات کشوری که برنامه چندین ساله تجزیه استان هرمزگان صحه می‌گذاشت بیانیه‌ای را منتشر کردند که در آن تقاضای عذرخواهی از مردم استان را مطرح نمودند و این درحالی بود که سردار بدلیل همین اظهارات از مردم استان بوشهر عذرخواهی کرده بود اما در خصوص  عذرخواهی  ازمردم استان هرمزگان اظهار نظری نداشت . اما امروز در آغازین روز هفته دفاع مقدس سردار در اقدامی شجاعانه  ضمن حضور در مراسم رژه نیروهای مسلح  هرمزگان به مثال یک سرباز واقعی میهن از بروز و ظهور هرگونه سوء تفاهم نسبت به اظهارات خود در همایش مذکور در پیشگاه سربازان میهن و خانواده‌های معظم شهدا و مردم استان عذرخواهی خود را ابراز نمودند . این اتفاق از چند منظر قابل بررسی و دارای اهمیت می‌باشد ، نکته اول اینکه چنین اقدامی از سوی یکی از مدیران ارشد کشور شایسته تقدیر است. برخلاف فرهنگ سیاسی این روزهای کشور بود و نشان از ایمان راستین ایشان داشت . نکته دوم به بار نشستن تلاش اهالی فرهنگ و هنر استان است . هنرمندان و فرهنگیان معدودی که با وجود تمام اظهار نظرها درخصوص بیهودگی این تلاش و نیز عدم همراهی سیاسیون و مسئولین استانی ،بنا به وظیفه انسانی خود دست از تلاش برنداشته و در حد توان خود با اطلاع‌رسانی و نشر بیانیه و نامه‌های سرگشاده در جهت احیاء هویت فرهنگی استان و دفاع از کیان مردم توان خود را بکار بردند. و امروز این تلاش به بار نشست و این درسی است برای دوستان ،همشهریان و مسئولین استانی که تلاش در راه احقاق حق همان‌گونه که خداوند وعده داده به پیروزی خواهد انجامید و نکته مهم‌تر اینکه پیروز این میدان هم سردار بودند که منصفانه و همچون یک رزمنده واقعی خود را در پیشگاه خداوند مسئول احساس نمودند و هم معدود اهالی فرهنگ و هنر استان که دراین مدت از پای ننشسته و  پیگیری مطالبات و حقوق مردم استان را اهم وظیفه خود قراردادند.

عزل و نصب‌های هرمزگانی


بحث داغ این روزهای هرمزگان عزل نصب مدیران دولتی است. از رفتن بی‌مقدمه هاشمی‌تختی[استاندار]  گرفته تا آمدن کسی مثل مریدی‌زاده[ارشاد] و بحث تکراری رفتن بازیار[بهزیستی]...

یک: هاشمی تختی آنقدر زود جابجا شد که بعد از برکناری‌اش اخبار استان هاشمی‌تختی را استاندار خطاب کرد! هاشمی تختی دومین استاندار بومی هرمزگان بود. استانداری که می‌توانست با موضع‌گیری مناسب در بحث تجزیه هرمزگان؛ تبدیل به یک قهرمان استانی شود. مردم از استاندار بومی انتظار بیشتری دارند تا پیگیر مطالباتشان باشد. عملکرد مدیران بومی بیشتر زیر نظر گرفته می‌شود. حالا او جایش را به سردار عزیزی معاون پیشین سیاسی امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان داده. 

دو: اداره ارشاد هرمزگان چند ماهی بود که با سرپرستی انوشیروان پیشدار اداره می‌شد. او پیش از این معاون فرهنگی و پیشترش مسئول حراست بود. دیروز طی مراسمی علی مریدی‌زاده به عنوان مدیر جدید اداره ارشاد معرفی شد. این جلسه قرار بود چهارشنبه هفته پیش برگزار شود که به دلایل نامعلومی دیروز برگزار شد. حاج علی مریدی‌زاده هیچ گونه سابقه کار فرهنگی ندارد. و مسئولیت‌هایی که پیش از این داشته بیشتر سیاسی نظامی بوده تا فرهنگی هنری. امیدوارم با وجود مدیر جدید دریچه تازه‌ای به روی فرهنگ و هنر استان گشوده شود. آمین... 

سه:‌ از زمانی که عبدالله بازیار رئیس بهزیستی استان خبرهای ضد و نقیضی از استعفای او منتشر شده؛اما او همچنان بر صندلی ریاست این سازمان مانده است. هفته پیش اعلام شد که جلسه تودیع بازیار است که در نهایت این جلسه برگزار نشد. بازیار نزدیک به چهار ماه است که رئیس بهزیستی هرمزگان است. ظاهرن قرار است حسین‌پور رئیس پیشین بهزیستی و مرکز بهداشت جایگزین بازیار شود.

پادشاه خور محله اوزی‌های بندرعباس

 

خورهای بندرعباس سالهاست که جای فاضلاب و آبهای کثیف و بد بو  است. در این میان خور محله اوزی‌های با یک پدیده جدید دست و پنجه نرم می‌کند و آن وجود معتادان خطرناکی است که این محل کثیف را برای زندگی خود برگزیده‌اند. با فاضلاب جاری در آن حمام می‌کند. زیر سایه دیوارهایش می‌نشینند. در میان زباله‌هایش به دنبال غذا می‌گردند و چیزهای به درد بخورش را می‌فروشند تا خرج کراک و شیشه کنند. یکی از اهالی محله می‌گفت: شبها که حالاشان بهتر است در کوچه‌های محله گشت می‌زنند؛ با خودشان دعوا می‌کنند. سرنگ در دست دارند و ما جرات نداریم تا بقالی سر کوچه برویم. چند بار به پلیس زنگ زده‌ایم اما اتفاقی نیافتاده ... 

این خورهای آنقدر کثیف است که هیچ سگ و گربه‌ای حاضر نیست به آنجا برود. چقدر باید آدم تحقیر شده و بی‌پناه باشد تا در خورها زندگی‌اش را بگذراند.   

عکس: مجید جمشیدی

به زودی گزارش تصویری

برای فاطمه معتمد آریا خوشحالم

 

برای فاطمه معتمدآریا خوشحالم. نه به دلیل جایزه گرفتنش؛ برای اینکه می‌بینم مثل یک شهروند معمولی می‌تواند در ایران زندگی کند. در یک جشن رسمی شرکت کند و این‌گونه خوشحال باشد. فاطمه معتمدآریا در فیلم "اینجا بدون من" نشان داد که هنوز توانایی‌های دارد که خیلی از بازیگران زن ایران ندارند. حتا حالا که ۵۰ سال سن دارد توانایی فیزیکی دوران جوانی‌اش را حفظ کرده و در قواره یک بازیگر حرفه‌ای همچنان می‌درخشد.  

عکس: اشرف طباطبائی خبرگزاری مهر

حاج علی مریدی‌زاده مدیر ارشاد هرمزگان شد

 

فردا راس ساعت ۱۶ در سالن فرهنگ فرهنگسرای طوبای بندرعباس جلسه تودیع و معارفه مدیر کل ارشاد هرمزگان است حاج علی مریدی‌زاده سابقه نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران؛ امام جمعه موقت قشم و استاد حوزه و دانشگاه را در کارنامه خود دارد. اکنون انوشیروان پیشدار سرپرست اداره ارشاد هرمزگان است. با توجه به انتخاب یک روحانی به عنوان مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد هرمزگان فعالیت‌های هنری هرمزگان رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد. پیش از این همایون امیرزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان بود که خرداد ماه  با حاشیه‌های زیادی به کار خود در این دستگاه دولتی پایان داد.

مراسم تشیع پیکر صدیقه جهانگیری در بندرعباس

مراسم تشیع پیکر صدیقه جهانگیری از جلوی صدا و سیما مرکز خلیج فارس برگزار شد. در گذشت زود هنگام این هنرمند گرامی، هرمزگان را در بهت فرو برده. او یکی از بهترین مجری‌های شبکه استانی بود که هر روز در برنامه‌ها رادیویی و تلویزیونی حضور داشت. باور از دست دادن این هنرمند عزیز برای هرمزگانی‌ها بسیار سخت است. یادش گرامی

گزارش تصویری از مراسم تشیع پیکر صدیقه جهانگیری

صدیقه جهانگیری هم رفت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صدیقه جهانگیری مجری خوب صدا و سیمای مرکز خلیج فارس چهارشنبه شب به دلیل بیماری از دنیا رفت. این مجری 37 ساله مادر سه فرزند بود و همسرش محمد خسروی از تهیه کنندگان مرکز خلیج فارس بود. در گذشت این عزیز از دست رفته را به مهدی جهانگیری و خانواده اش تسلیت میگویم. همچنین به اطلاع همشهریانم برسانم که مراسم تشیع هنرمند گرامی ساعت 8 صبح فردا [یکشنبه] مقابل صدا و سیمای خلیج فارس خواهد بود.  

هنر هرمزگان داغ دار عزیزی دیگری هم است. این عزیز از دست رفته استاد حاج ابراهیم آذرطوس هنرمند و احیاکننده صنعت پارچه بافی گروگ وهرمزگان است. در گذشت این استاد بزرگ را هم به همه ی هرمزگانی ها به خصوص اهالی جاسک تسلیت می گویم.  

با تشکر از خانم طارمی

خنده ات را از من نگیر / شعری از نرودا

نان را از من بگیر ، اگر می خواهی ،
هوا را از من بگیر ، اما
خنده ات را نه .
گل سرخ را از من بگیر
سوسنی را که می کاری ،
آبی را که به ناگاه
در شادی تو سرریز می کند ،
موجی ناگهانی از نقره را
که در تو می زاید .
از پس نبردی سخت باز می گردم
با چشمانی خسته که دنیا را دیده است
بی هیچ دگرگونی ،اما خنده ات را که رها می شود
و پرواز کنان در آسمان مرا می جوید
تمامی درهای زندگی را
به رویم می گشاید .
عشق من ، خنده تو در تاریک ترین لحظه ها می شکفد
و اگر دیدی ، به ناگاه خون من بر سنگ فرش خیابان جاری ست
بخند ، زیرا خنده تو برای دستان من
شمشیری است آخته .
خنده تو ، در پاییز
در کنار دریا موج کف آلوده اش را باید برفرازد ،
و در بهاران ، عشق من ،خنده ات را می خواهم
چون گلی که در انتظارش بودم ،گل آبی ، گل سرخ
کشورم که مرا می خواند .
بخند بر شب بر روز ،
  بر ماه ،بخند بر پیچاپیچ
خیابان های جزیره ، بر این پسر بچه کمرو
که دوستت دارد ،
اما آنگاه که چشم میگشایم و میبندم ،
آنگاه که پاهایم می روند و باز می گردند ،
نان را ،
 هوا را ،روشنی را ، بهار را ،
از من بگیر
اما خنده ات را هرگز
تا چشم از دنیا نبندم ...


پابلو نرودا

طاهر قاسمی روح بزرگی دارد

طاهر قاسمی در این سالها جز معدود ورزشکاران یا بهتر بگویم معدود ایرانی های است که برای کشورش مایه افتخار بوده. این ورزشکار 17 ساله در مسابقات ووشو قهرمانی آسیا موفق به کسب مدال طلا شد.نهادهای دولتی هیچگونه تشویقی برای او در نظر نگرفته اند تا این ورزشکار بین المللی انگیزه بیشتری برای ادامه این ورزش پیدا کند. اما یکی دیگر از قهرمانان ایران که از استان چهار محال بختیاری به این مسابقات اعزام شده بود،یک روز پس از ورود به شهرش در یک جشن دولتی دعوت شد و هدایای خوبی هم دریافت کرد. استانداری 5 میلیون،تربیت بدنی یک دستگاه خودروی پراید، شهرداری یک قطعه زمین 300 متری. قاسمی که بعد از بازگشت به مسابقات از طرف شبکه 2 دعوت شد تا در یک برنامه زنده شرکت کند. این ورزشکار تنها چیزی که به آن افتخار کرد این بود که استاندار هرمزگان در فرودگاه به استقبالش آمده!  درود بر تو طاهر عزیز...طاهر میدانست که  استاندار به صورت اتفاقی در همان پرواز بوده و از همه ی جریانات بی خبر...وقتی از او خواهش می کنند که در میان مردمی که برای استقبال آمده اند قرار گیرد او می پذیرد و لحظاتی وقت گرانبهایش را در اختیار این ورزشکار میگذارد. جناب استاندار عزیز لطف کردی که آنجا ماندی تا طاهر در برنامه زنده تلویزیونی چیزی داشته باشد که به آن افتخار کند!

عکس: حسین نارنجی نسب

جوان های زیر 18 سالی که قاتلان بزرگ شده اند







روح الله داداشی قویترین مرد ایران نیمه شب یکشنبه، 26 تیرماه 90 در یک نزاع خیابانی کشته شد. میگویند قاتل این مرد قوی هیکل یک نوجوان 17 ساله بوده که حالا دستگیر شده و حکم قصاصش را دادگاه البرز صادر کرده. این حادثه دلخراش هم نتوانست زنگ خطری برای نهادهای انتظامی باشد تا در برخورد با ناامنی این روزهای ایران تلاش جدی انجام دهند. بندرعباس به دلیل مهاجر پذیر بودنش یکی از نا امن ترین شهرهای کشور است. روزی نیست که خبر زورگیری نشنوی! مثلن دیشب به دیدن خاله ام رفته بودم. پسر جوانش را دیدم که با دست بسته آمد و کناری نشست. وحشت زده و غمگین، مثل کسانی که تازه از اسارت آمده باشد. حدود 6 ماه پیش زورگیران گوشی موبایل را گرفته بودند و دستش را با چاقو زخمی کرده بودند. این بار ساعت 4 عصر پشت بیمارستان لیلا اتفاق افتاده! در حالی که حقوق 3 ماهش را گرفته بود و میخواست به خانه بازگردد. 4 زورگیر به او حمله میکنند. او تسلیم نمی شود و تا حد مرگ از دست آن 4 نفر کتک می خورد. پسر عموی او هم روز بعدش در همان  مکان مورد حمله زورگیران قرار میگیرد. با خودم فکر میکردم این زورگیران چه امنیت شغلی دارند ...