جغد بندری
جغد بندری

جغد بندری

مادر ابراهیم منصفی درگذشت

مادر ابراهیم منصفی (حاجی مریم) در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت. ابراهیم منصفی مظهر هنر هرمزگان، تیرماه 76 زمانی که 52 سال داشت از این دنیا رفت. ترانه بسیار تاثیرگذار "مم ما"  از سرودهای منصفی را در ادامه می خوانید.

اَ روزی که دنیا هُندَم
a ruzi ke donyâ hondam
تا حالا که پا وا سِنَدم
tâ hâlâ ke pâ vâ sendam
مِهرَبُن تِر اُمنَدی از مُمْ ما
mehrabonter omnadi az mom mâ

روز و شُو ، دربَندُم اَستَه
ruz o šow darbandom asta
هَمْ عَسل ، هَمْ کَندُمْ اَستَه
ham asal ham kandom asta
گیریخ و لبخَندُم اَستَه مُمْ ما
girix o labxandom asta mom mâ

وَختِ دَرد و روز شادی
vaxte dard o ruze šâdi
تو زندُن و تو آزادی
tu zendon o tu âzâdi
غیر اَ مُمْ هیچ کَه نَمُند پیشُم
γeyr a mom hič ka namond pišom

هَر جا بشَم ، هَر جا برَم
har jâ bašom har jâ beram
با دِل خاش ، یا که وا غم
vâ dele xâš yâ ke vâ γam
چهرَه ی مُمْ ما پیش رومِن
čehreye mom mâ piše rumen

هی روزگار
hey ruzegâr

لَطیف و پاک ، مِثل شَبْنم
latif o pâk mesle šabnam
نُم خاشی حاجی مَریَم
nome xâši hâji maryam
دور بَشِت از وجودی غم مُمْ ما
dur bašet az vojudi γam mom mâ


منبع عکس و ترانه : سایت رامی


چگونه 20 دقیقه موی تنم سیخ ماند!

 

همیشه شنیده بودم وقتی قرآن را با صدای خوب بشنوی عاشقش می‌شوی. از آنجایی که من به همه چیز بدبین هستم هیچ وقت چنین حرف‌هایی را باور نکرده‌ام و نمی‌کنم! دیروز صبح سی‌و‌چهارمین دوره جشنواره قرآن[+] بود که از یک قاری مصری هم دعوت کرده بودند تا در مراسم افتتاحیه کمی قرائت قرآن کند. قبل از اینکه میکروفن را به قاری مصری بدهند حسینی وزیر ارشاد؛ عزیزی استاندار و چند مسئول دیگر سخنرانی کردند و در سالن اداره برق هرمزگان همه‌ای بود. اما به محض اینکه قاری مصری شروع به تلاوت قرآن کرد همه سالن گوش بود! همه می‌خواستند بشنوند. حتا من! من علاوه بر اینکه می‌خواستم بشنوم همه موی تنم سیخ شده بود. خیلی وقت بود که موسیقی نشندیده بودم که قدرت سیخ کردن موی تنم را داشته باشد! 20 دقیقه خواند و بعد از گذشت 24 ساعت،وقتی به آن لحظه فکر می‌کنم موی تنم سیخ می‌شود. صدای فوق‌العاده قاری مصری کمی مرا اهلی کرد. همه گوشم را به صوتش سپرده بودم و دلم نمی‌خواست هیچ عکسی بگیرم. من عاشق نشدم اما کمی نگاهم تغییر کرد.

۵ عکاس هرمزگانی به مرحله اول داوری جشنواره عکس ایران راه یافتند

 

 دبیرخانه جشنواره سراسری عکس ایران ۲۶۰ عکس را منتخب مرحله اول داوری اعلام کرده که در این میان سهم هرمزگان ۱۱ عکس است. امید ملاحی از میناب و حسام الدین انصاریان از بندرعباس هر کدام با ۳ عکس؛ روح الله بلوچی از بندرعباس و منصور وحدانی از میناب هر کدام با ۲ عکس و غلامرضا رحیمی از بندرعباس با یک عکس؛ عکاسان راه یافته بخش اول داوری در بخش مستند جشنواره هستند. مرحله دوم داوری ۵ اسفند برگزار می‌شود. 

  

خبر در سایت جشنواره: +

امین سالاری هنرمند هرمزگانی مورد تقدیر داوران فجر قرار گرفت

   

از امین سالاری هنرمند هرمزگانی(بندرلنگه) همراه با رضا عباسی طراحان صحنه نمایش «رویای تفتیده» در سی‌امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تقدیر شد. نمایش رویای تفتیده به کارگردانی امین سالاری امسال در جشنواره استانی هرمزگان پذیرفته نشد و پس از آن همین نمایش به بخش مرور تئاتر سی‌امین جشنواره فجر راه پیدا کرد. امین سالاری کارگردان هرمزگانی این نمایش دانش آموخته تئاتر از دانشگاه فردوسی خراسان است و این نمایش را با همکاری هنرمندان بیرجندی به روی صحنه برده است.  

 عکس:‌ مهر 

گزارش تصویری مهر از اختتامیه جشنواره

در همین باره: +

آخرین روز نمایشگاه عکس تئاتر "خانواده وینگفیلد"

 

بعد از رایزنی با رئیس فرهنگسرا طوبا؛ قرار بر این شد که نمایشگاه عکس تئاتر "خانواده وینگفیلد" تا عصر امروز هم دایر باشد. نمایشگاه عکس تئاتر "خانواده وینگفیلد" از تاریخ ۱۱ بهمن در نگارخانه گرمساری فرهنگسرا برپاست. در این نمایشگاه علاوه بر عکس‌های تئاتر "خانواده وینگفیلد" طراحی برقع به همراه طراحی‌های لباس تئاتر که مجید کشاورز عضو گروه تئاتر و حرکت کارگاه آنها را ساخته نیز به نمایش گذاشته شده است. فعالیت های یک دهه گروه هم بخش دیگری از این نمایشگاه می‌باشد. زمان بازید از نمایشگاه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ است که امروز مراسم تقدیر از کسانی است که کمک کردند تا نمایش "خانواده وینگفیلد" به روی صحنه برود.  

تجمع کسبه بندرعباس مقابل استانداری هرمزگان

 

این روزها مغازه است که تعطیل می‌شود. دلیلش را هم اداره تعزیرات گران‌فروشی اعلام می‌کند. مبارزه با گران‌فروشی از روزی شروع شد که استاندار هرمزگان صراحتن دستور مبارزه با گران‌فروشان را اعلام کرد[لینک]. امروز کلی از کسبه بندرعباس جلوی استانداری هرمزگان تجمع کرده بودند تا اعتراض خود را به گوش استاندار برسانند. با یکی از کسبه که صحبت می‌کردم می‌گفت: مثلن ما جنس را ۲۵ هزار تومان می‌خریم و قیمت فروشی که بازرگانی اعلام می‌کند ۲۲ هزار تومان است. البته این یک بخش قضیه است. بخش دیگرش برمی‌گردد به کیسه‌ی بزرگی که بازاریان بعد از تحریم برای مردم دوخته‌اند. درست در ایام دهه پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و یک ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده است. همه این‌ها می‌توانند بر روی یک‌دیگر تاثیری به سزا داشته باشند.

گزارش تصویری از نمایشگاه عکس تئاتر خانواده وینگفیلد

 

این نمایشگاه عکس به هیچ یک از نمایشگاه‌های عکسی که در بندرعباس برگزار شده شباهت نداشت. در این نمایشگاه یک دهه فعالیت گروه تئاتر کارگاه به نمایش گذاشته شده بود. لباس‌های تئاتر؛برقع‌های طراحی شده توسط طراح لباس گروه (مجید کشاورز) و تعداد ۳۶ عکس از نمایش خانواده وینگفیلد که توسط هفت عکاس ارائه شده بود.  

 عکس: امیرحسین خورگویی

عکس‌های بیشتر را در ادامه مطلب ببینید:

ادامه مطلب ...

نمایشگاه عکس تئاتر "خانواده وینگفیلد"

 

گروه تئاتر و حرکت کارگاه در نظر دارد نمایشگاه عکسی تحت عنوان "خانواده وینگفیلد" را از تاریخ ۱۱ بهمن به مدت ۳ روز در بندرعباس برگزار کند. در این نمایشگاه آثار هنرمندانی چون امیرحسین خورگویی. مجید بشکال. رضوان اسدی. محمدرضا صادقی. راشل قاسمی.امیر غنی‌زاده و مجید جمشیدی به نمایش در می‌آید. گفتنی است تمامی عکس‌های این نمایشگاه از تئاتری تحت عنوان "خانواده وینگفیلد" به کارگردانی مجید جمشیدی است که آبان ماه سال جاری در بندرعباس به روی صحنه رفت. این نمایشگاه در نگارخانه گرمساری فرهنگسرای طوبای بندرعباس بر پا می‌شود. افتتاح نمایشگاه ساعت ۱۸:۳۰ است. زمان بازدید در روزهای دیگر از ساعت ۱۷ تا ۲۰ می‌باشد.  

در همین باره: کاپوچینو با طعم پاییز

دو نمایش از هرمزگان در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر

  

دو نمایش از هرمزگان به بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر راه یافتند. نمایش "شیتال برقص بر مرگ من" به کارگردانی مهران محمودزاده دهبارزی از رودان و "کمدی الهی جلد دوزخ "به کارگردانی ابراهیم پشتکوهی از بندرعباس نمایش‌هایی هستند که توانستند به بخش بین‌الملل سی‌امین جشنواره تئاتر فجر حضور راه یابند. در بخش بین‌الملل سی‌امین دوره جشنواره تئاتر فجر ۲۳ نمایش از کشورهای مختلف حضور دارند.  

۲۱ نمایش دیگر بخش بین الملل:‌ 

نمایش‌های «هتل پاردیزو» به کارگردانی مایکل وگل از آلمان، «ابرها» به کارگردانی سید مرتضی میرمنتظمی از تهران، «موسم باد و باران» کارگروهی (Au Cul du Loup) از فرانسه، «سفید برفی و هفت کوتوله، والت دیزنی1937» به کارگردانی نصیر ملکی جو از تهران، «من ایرجم، پسر فریدون یا سه قطره خون روی برف» به کارگردانی عبداله برجسته از مشهد، «ترکیب 2زمان» کارگروهی BP Zoom)) از فرانسه،«ای قاصد سلطان غریبان مطلب آب» به کارگردانی محسن رنجبر از تهران، «خاطرات شب» به کارگردانی ماتیوس روتیمان از سوئیس، ملکه موریانه به کارگردانی فرزانه سلحشور و مهسا آبیز از مشهد، «2 لیتر در 2 لیتر صلح» به کارگردانی حمید رضا آذرنگ، «خاموشی دریا» به کارگردانی نیما دهقان، «دوران تیرگی» به کارگردانی اِوا گیاتتی و نیکولا توفُلینی از ایتالیا، « بیست هزار فرسنگ زیر دریا» به کارگردانی جوزپه دی بودو از ایتالیا، «خیال» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی از تهران، «پنهان پشت دیوارهای این خانه» به کارگردانی عباس کریمی از بجنورد، «قصر مه آلود» کارگروهی Dazzle)) از ژاپن، «حضور و غیاب» به کارگردانی اندرو داوسون، «نورگیر» به کارگردانی اشکان خیل نژاد از تهران، «لئو» به کارگردانی دانیل بریِر از آلمان، «جنوب از شمال غربی به کارگردانی ایوب آقاخانی از تهران و «سیدروماک» به کارگردانی محمودرضا رحیمی از تهران 

 

منبع:‌ ایران تئاتر

۲ اثر احسان میر حسینی به چهارمین جشنواره بین المللی فجر راه یافت

  

دو اثر احسان میرحسینی هنرمند با اخلاق هرمزگانی به چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر راه یافت. میرحسینی متولد ۱۳۶۴- بندرعباس و کارشناس ارشد نقاشی (دانشگاه شاهد تهران) است. اولین نمایشگاه انفرادی خود را سال ۸۶ در نگارخانه گرمساری بندرعباس برگزار کرد. وی بیش از ۲۰ بار در نمایشگاه‌ها و جشنوارهای مختلف حضور داشته و جوایز متعددی کسب نموده. با آرزوی موفقیت برای این هنرمند عزیز هرمزگانی 

آثار راه یافته را ببینید: ۱   ۲

 عکس از وب سایت لی: +

وب سایت احسان میرحسینی: +